Buah Keduak@Kerdas

Sape pernah dengar dan makan buah geduak, genuak @keduak..aku pun tak pasti ejaaannya camner...tapi bunyi gitu le..ni panggilan orang utara,nama lain buah kerdas..aku memang tak pernah makan..tapi my husband makan..baru ni balik kampung husband,mak mentua tapaukan buah keduak ni untuk dibawa pulang ke Putrajaya...

Untuk pengetahuan kerdas ni dijadikan ulam..memang menambat selera la bagi penggemar ulaman gini..bau usah cakap le..memang 'harum' semerbak..ni kire adik beradik petai dan jering..
 cam ni le rupe buah tu..kulit warne hijau,agak keras dan liat..tapi senang je nak bukak..isi kat dalam nye ye
ha ni le isi  buah geduak ni..kalau dah tua agak hitam sikit kulit isinye..warne seakan jering gak..tapi isi keduak kecik2 je..agak2 korang leh tak 'masuk' ulam ni..petai tu aku ok lagi..jering ngan keduak ni je tak pernah rasa..teringin gak tapi takut..perut den tak tahan sikit...satu lagi bau tu yang kureng..

Comments

Mia Liana said…
baru tahu ni...

p/s: terjah dan follow sini... dari segmen mak daraaaaa
Dabel Aa said…
ingatkan itu buat asam jawa...penah makan bentuk mcm gitu tp asam jawa la...
Eera Shera said…
penah dgr..petai pun sy x mkn..hehe
Andak said…
ha'ah , ingat asam jawa...
saya bari disini..jom ikut saya:
www.andakzarinah.blogspot.com
muCux said…
pahit mcm jering x silap aku
abah aku yg ckp
hehehe
YatieOwner said…
datang dari segmen mak dara :) saya follow sama..

Popular posts from this blog

Gerai Buah di R&R Tapah..jambu batu,jambu air

Latihan Kebakaran & Kecemasan Bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya