Memori Raya 2012


Tanpa disedari dah seminggu berlalu Aidilfitri
Kotaraya atau bandar yang sebelum ini sunyi sektika mula diisi oleh penghuninya..
Tanggungjawab terhadap kerja harus dipenuhi setelah bercuti

Sehari Sebelum Raya
Sekembali dari cuti raya,ramai yang berkisahkan tentang suasana raya mereka bersama keluarga.Kisah kampung halaman.Berbagai kisahla.Persiapan sebelum raya,sibuk dari pagi ke petang.Menyediakan bahan perapan untuk satay,first time aku wat satay weh.Then kuah kacang.Mak mentua dan husband sibuk membakar lemang.rutin wajib setiap tahun membakar lemang.Rendang,mak mentua yang buat,aku kurang arif bab ni.Dlam ertui kata lain mengaku sajala aku tak reti masak.Malu ok.Disebabkan aku ni jadi orang sulong dalam family husband (suami anak sulong) so kene le amik tanggungjawab dok dapur.Walaupun ko tak berapa pandai masak.If kat rumah mak aku,sume tu mak atau kakak aku yang wat,aku just bantu sikit2 yang mudah.Tapi kat rumah mak aku nak bakar lemang ni cam kureng sikit la.Beli je senang.haha.

Gambar bakar satay ade tapi malas lak nak upload2 gambar ni.Hmm..biarla..dah selamat pun satay2 tu dibaham.

Pagi Raya
Bagi aku raya ini biasa saja,terkilannya tak dapat mengabadikan memori raya dengan bergambar bersama suami dan anak-anak.Tema silver tahun ni ye.Gambor takde lol.Eh,sibuk sangat kot time tu.Selepas sembahyang raya,hanya amik masa sekejap je untuk 'beraya' aka bersalaman bersama keluarga then kami sekeluarga menziarahi 6 pusara insan terdekat yang telah tiada.No photo shoot la.

Penat Melayan
Pulang ke rumah sesudah menziarahi pusara,dikejutkan dengan segerombolan kaum kerabat saudara sang suami datang beraya.Ahh,agak memenatkan.Sekali harung dorang datang.Lepas satu group,sampai lagi satu group dan group seterusnya.Pagi ke tengahari tu melayan orang aje la.Tak kemana la kita.Nama pun raya kan..time untuk ziarah menziarahi, tak kira la penat ke tak penat.Tetamu harus dilayan.

Raya ke-2 dan ke-3 waktu ziarah
Mak bapak aku dan keluarga dari Sungkai datang beraya di rumah mentuaku kat Batu Kurau.Sebab kuarge kau yang datang kene le rajin sikit tolong hidang apa yang patut walaupun time tu aku rasa dah tegang urat sebab banyak bergerak.

Ray ke-2 dan ke-3 baru amik kesempatan nak beraya rumah orang.Tu pun rasa cam ada lagi rumah yang tak sempat jenguk.Masa agak singkat.

Balik
Raya ke-4 dah balik Putrajaya.Bertolak kul  11pagi dari Taiping sampai rumah mak aku kat Sungkai dalam kul 2++ptg.Niat hati nak jumpa member beraya,tapi sempat jumpa sorang je.tu pun kat tempat keje dia.Tahun depan pulak kot baru nak jumpe.Malamnya baru bergerak pulang ke Putrajaya.Selamat sudah sampai ke bandar batu ini.

Bekerja seperti biasa.Minggu terakhir ku di sini.

Comments

ladolcemucux said…
aku tahun nie pun xde mood nak bergambar
nak beraya apatah lagi
semgg cuti dok umah je melayan kengkawan dtg entah bila mood nak beraya uma kengkawan plak nak dtg nie
Ciktie said…
padatnya jadual raya die..apa pun selamat berhari raya. jangan sedih2 yae xsempat beraya sakan hehe..
ftdanisha said…
@Ainn FadziL md bgmbr xde..ry biasa2 je..xbnyk g umh org
ftdanisha said…
@Ct Noraishah xsedih pn psl xbraya skn...ok je..ry ala kadr je

Popular posts from this blog

Buah Keduak@Kerdas

Gerai Buah di R&R Tapah..jambu batu,jambu air

Latihan Kebakaran & Kecemasan Bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya